Friday, April 30, 2010

Mengharap Mardhatillah..

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Salam ceria,salam mesra,salam ukhwah kepada semua..
Sudah lama rasanya aq tak menulis sesuatu di dalam blog ku ini.
Hari ini aq nak berkongsi sikit pasal suatu topik iaitu:

"Mengharap Mardhatillah"

Pada suatu petang cam bese ar aq kat tempat keja tetiba fon aq berbunyi..
"1 2 3 go,daku berikan semua,agar kau gembira sentiasa.."
*kantoi lagu hujan,haha

Lah,upe2nya Zuhair hantar mesej kat aq setelah sekian lama dia tak mesej aq.Aq un rilek je la bukak inbox uh,tetiba mak ai,dia tny aq soalan,huh..soalannya ialah:

"Apa yang hang paham pasai konsep Mardhatillah??"

Buzz,terkedu aq!!
Tapi takpe,berbekalkan ilmu pqs,psi,tazkirah kat musolla yg aq dgr hari2,aq un jawab..

"Mardhatillah dari segi bahasa ialah karedhaan Allah Taala,atau dgn kata lain kita hidup kat dunia ni adalah semata2 hendak mencari keredhaan Allah Taala,bukan sebab nak dapatkan sesuatu yg kita impikan ke,berjaya lam hidup ke even nak dapatkan pahala un bukanlah tujuan utama kita hidup kat dunia ni,tu semua hnya lah tujuan2 kecil atau asbab untuk kita hidup kat dunia ni.Pernah diceritakan kisah pada zaman rasulullah bahawa ada seorang sahabat ni yg dia melakukan segala macam kebaikan kat dunia ni dan dia yakin dia telah memperoleh pahala yg begitu banyak,akan tetapi dia taidak masuk syurga selepas dia meninggal kerana dia terlupa untuk mensetkan niat dia hidup kat dunia ni adalah semata2 untuk mencari keredhaan Allah Taala"

Huhu,semua uh aq taip lam msj,dekat 5 page gak ar.Yang kisah sahabat uh aq ingat2 lupa,tapi aq taip gak bagi kat Zuhair..Huhu.
Aq bukanlah faqih sangat bab2 ni,jadi aq bantai je la jawab.Lau nak dibandingkan ngn jawapan Abbas ke Azry ke,arif Amin ke,mau jauh menyasar..hahahahah.

Then Zuhair balas:

"Bla..bla...tp timbul lagi satu persoalan,sejauh mana usaha kita untukmendapat mardhatillah tu,maksud aq betul ka kita jdkan mardhatillah 2 sbg matlamat kita dalam kerja yg kita wat sehari2?k,la aq tny hang la ni adakah hidup hang menuju mardhatillah?"

Fuhh,mak ai,soklan si Zuhair ni mmg mencabar gila2 la,aq nak jawab un ssh,aq terasa cam hidup aq sekarang ni dah la tunggang langgang,jd cam segan nak jawab soklan ni.
Tapi,untuk tidak menghampakan si beliau,aq un jawab:

"Sebenarnya dia macam ni,ada tiga golongan,
Pertama,golongan tu mmg dia hidup kat dunia ni mmg dia dah setkan dalam hidup dia adalah untuk mencari keredhaan Allah Taala,macam alim ulama,orang2 yg mmg faqih lam bidang agama,etc..
Kedua,golongan itu,dia tau hidup kat dunia ni adalah untuk mencari keredhaan Allah Taala,tetapi niat dia itu secara batin,tidak nampak,maksudnya dia mmg tau tapi secara zahirnya mmg lau dia buat sesuatu dia niat nak dapatkan apa yg dia nak,cam 11A+ ke,etc..
Ketiga,golongan itu mmg dia tidak setkan langsung niat dia hidup kat dunia ni adalah untuk mencari keredhaan Allah Taala,malahan hidup kat dunia ni adalah semata2 untuk mencari kekayaan,populariti n etc..
Jadi aq cakap,aq mungkin lam golongan kedua..huhu"

Lepas itu,setelah Zuhair puas ngn jawapan aq,perbincangan topik kiteorang un berakhir.
Mmg penat ar jari jemari aq menaip msj uh.Haha,tapi takpa,sekurang kurangnya ada gak org ingtkan aq kembali apakah tujuan sebenarnya aq hidup kat dunia ni.

Jadi kesimpulannya,marilah kita refresh balik diri kita,muhasabah sekali sekala tgk apa tujuan kita hidup kat dunia yang sementara ni.Sebab kita ni manusia kadang2 terlupa kan??Hehe
Sekian saja,Wallahua'lam