Thursday, January 28, 2010

Bermulalah Aq Menjadi Daie..hehe

Assalamualaikum kepada sahabat2ku..

Haha,dah lama rasanyer ak update blog nh..seminggu da kot,urm cm tader idea.Tapi,pas satu hari ni aq msj ngn kwn baik aq,dye kate apa kata ko beri tazkirah ke lam blog ko,hurm,aq pk2 bgus gak memandangkan kat umah ni aq ada baca satu buku yg bertajuk
"Mengenali Makhluk Allah Bergelar Jin Hakikat&Pengubatan"
So aq rasa better aq kongsi ngn korg kat luar sana uh..hehe

Watak-Watak Syaitan Terhadap Manusia:

1)Syaitan akan cuba merosakkan akidah atau tauhid yang benar.
:Sebagai cth telah diceritakan dlm hadis bhw syaitan sering menimbulkan persoalan dlm diri setiap org ttg siapakah yg mmbuat bnda ini dan siapa pula yg mnjadikannya?Akhirnya sampai kpd kesimpulan bhw setiap bnda ada penciptanya.Ketika itu syaitan akan menimbulkan soalan ttg siapakah yg mnjadikan Tuhanmu?Oleh itu,Nabi s.a.w menasihatkan agar memohon perlindungan kpd Allah.(Mafhum hadis riwayat Bukhari)

2)Syaitan akan mengikat setiap manusia ketika tidur dgn tiga ikatan.

:Inilah antara sebab yg mnybbkan manusia rs malas dan letih utk bgn solat subuh.Apabila bgn dan menyebut nama Allah maka putuslah ikatan tali pertama.Apabila berwuduk maka putuslah tali kedua.Apabila bersolat maka putuslah tali ketiga.(Mafhum hadis riwayat Bukhari)
Oleh itu,apabila bangun bacalah doa bgn tidur atau sekurang2nya sebutlah nama Allah.Kemudian segera berwuduk dan bersolat.

3)Tujuan syaitan mengikat manusia dgn tiga ikatan agar manusia tidak dapat bgn malam utk bertahajud dan solat subuh pada waktunya.
:Oleh itu,beberapa perkara boleh dibuat bg menghalangnya:
-Berwuduk sebelum tidur
-Membaca dua ayat terakhir dari surah al-Baqarah
-Membaca ayat Kursi
-Bertasbih,bertahmid dan bertakbir 33 kali setiap satu

4)Syaitan ketawa apabila seseorang menguap kerana ia tanda kemalasan.
:Sabda Nabi s.a.w.
Maksudnya:"adapun menguap maka ia dari syaitan maka tolaklah ia semampunya."
:Sebenarnya syaitan mungkin masuk ke dalam badan manusia ketika menguap apabila tidak di tutup.

5)Syaitan juga bertenggek di atas batang hidung setiap manusia.
:Sebab itu digalakkan membersihkan hidung kerana diriwayatkan sabda Nabi s.a.w.
Maksudya:"apabila seseorang kamu bangun tidur maka bersihkanlah hidungnya tiga kali kerana syaitan bermalam di atas hidungnya.

6)Syaitan mewaswaskan manusia.
:Asalnya syaitan ingin merosakkan manusia tetapi jika manusia itu seorang mukmin,maka syaitan hny mampu menimbulkan was-was dalam hatinya.Pun begitu penyakit was was perlu di ubati kerana ianya berpunca drpd syaitan.

7)Was was yg paling utama ialah ketika solat.
:Seorang sahabat mengadu masalah ini ketika solat kepada Nabi s.a.w.
Sabda Nabi:
Maksudya:"Itulah syaitan yg dipanggil Khanzab.Apabila kamu merasainya maka berlindunglah kpd Allah dan ludahlah di sebelah kirimu sebanyak tiga kali."
:Biasa juga syaitan akan menghayalkan seseorang yg bersolat.Misalnya dia mencari sesuatu benda seperti kunci tetapi tidak dijumpai.Apabila bersolat barulah dia ingt dimana kunci tersebut berada.Akhirnya dia tidak khusyuk dalam solat.

8)Syaitan juga akan berusaha agar umat Islam sentiasa berada dalam persengketaan dan permusuhan sesama sendiri.
:Oleh itu,setiap muslim dilarang membuat apa-apa tindakan yg boleh menyalakan api permusuhan seperti mengacukan senjata kpd Muslim yg lain.

Hurm,itulah saja wat masa ni yg mampu aq taip.
Aq harap kita semua dapat jaga diri masing-masing.Kalau kat KISAS uh mmgla kita ada BIAH SOLEHAH yg mampu menjagg diri kita,tapi dah kat ruamh ni,siapa lagi yg mampu menja segala amaln kita klu bukan diri kita sendiri dan iman kita ini.
Sekian sahaja wat kali ini,nantikan tajuk seterusnya..
Assalamualaikum!

1 comment:

Anonymous said...

Salam alayk...
huh, good job my dear friend...
May Allah bless you..